Ruch BYOD (bring your own device) przykuł uwagę większości organizacji obietnicą wdrożenia smartfonów konsumenckich w celu osiągnięcia wyższej produktywności i niższych kosztów. Ale wdrożenie niewłaściwego urządzenia może przynieść odwrotny skutek – utratę produktywności oraz wyższe koszty. Czy smartfony konsumenckie to właściwy wybór dla wszystkich pracowników?

To kluczowe pytanie, które muszą zadać sobie wszystkie organizacje, ponieważ dla niektórych pracowników takie rozwiązanie nie jest właściwym wyborem. W niektórych branżach istnieje duża liczba pracowników, dla których zwykłe smartfony nie zdadzą egzaminu w codziennej pracy. Często są to po prostu mokre, zakurzone przestrzenie z cementowymi podłogami, dzięki którym zwykły telefon po upadku nie nadaje się do dalszego użytku. Ponadto zdarza się, że w niektórych środowiskach pracy trzeba czyścić telefony za pomocą silnych chemikaliów i środków czyszczących.

Pracownicy z tych środowisk często nazywani „pracownikami bez biurka”, na przykład pielęgniarka wędrująca po oddziale szpitalnym, sprzedawca pracujący na hali sprzedaży lub inżynier produkcji na linii produkcyjnej. Ci użytkownicy potrzebują solidnego, mobilnego urządzenia komunikacyjnego, które poradzi sobie z ich wymagającymi środowiskami pracy. Zwykłe, ogólnodostępne smartfony na rynku nie są przeznaczone dla tych użytkowników.

Oto pięć kluczowych obszarów, które każda organizacja musi dokładnie ocenić, rozważając, czy zastosować zwykłe smartfony w miejscu pracy.

Powód 1 – Prywatność i bezpieczeństwo

Urządzenia mobilne są zaprojektowane tak, aby uzyskiwać dostęp do danych w chmurze i je udostępniać, zwiększając potencjał łatwego powielania i przenoszenia danych między aplikacjami. To wszystko sprawia, że zadania takie jak uzyskiwanie dostępu do danych pacjentów przy jednoczesnej ochronie poufności chronionych informacji zdrowotnych zgodnie z aktualnymi wymogami stanowią ogromne wyzwanie. Sprzedawcy detaliczni również muszą zachować zgodność ze standardami bezpieczeństwa w przypadku korzystania ze smartfonów osobistych. Tego rodzaju naruszenia mogą sprawić, że systemy korporacyjne będą bardziej podatne na złośliwe oprogramowanie i kradzież danych. Innym dużym zmartwieniem specjalistów IT w środowiskach BYOD jest utrata urządzeń. Jeśli urządzenie pracownika zostanie skradzione lub zaginie, w najlepszym przypadku jest to niedogodność. Ale w najgorszym przypadku masz do czynienia z katastrofą. Jeśli pracownik nie przestrzegał firmowych protokołów bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzenia, utrata lub kradzież może spowodować poważne naruszenie.

Dzięki bezprzewodowemu telefonowi klasy korporacyjnej można po prostu uniknąć wielu nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem smartfonów. Na przykład w środowisku szpitalnym bezprzewodowy telefon firmowy zapewnia prywatną i niezawodną komunikację bezprzewodową między opiekunami a personelem pomocniczym, jednocześnie spełniając ustawowe wymogi. Dostęp do poufnych danych można uzyskać za pośrednictwem słuchawek w budynku, ale nie wtedy, gdy urządzenie opuszcza sieć bezprzewodową, a na samym urządzeniu nie są przechowywane żadne dane.

Powód 2 – Integracja i zarządzanie

Firmy, które chcą pozwolić pracownikom wybierać i kupować własne smartfony, muszą radzić sobie z różnorodnością wielu produktów i platform. Podczas gdy pracownicy odczuwają większą satysfakcję, korzystanie z wielu platform smartfonów sprawia, że praca jest bardziej skomplikowana, jeśli nie niemożliwa dla zespołów IT. Wynika to z faktu, że nowe telefony konsumenckie stale pojawiają się na rynku, a aktualizacje oprogramowania i poprawki są wydawane nawet co kilka tygodni. Ustanowienie i egzekwowanie zasad korporacyjnych dotyczących urządzeń wydawanych przez firmę jest postrzegane jako klucz do zgodności. Jednak trudno jest wyegzekwować te zasady od pracowników korzystających z urządzeń osobistych. Jeśli pracownik odejdzie z firmy, urządzenie również, a organizacja może nie być w stanie odzyskać poufnych danych.

Zaawansowane telefony bezprzewodowe DECT lub WiFi są łatwe w zarządzaniu dla zespołów IT, ponieważ:

– nie opuszczają budynku

– nie przechowują danych, które mogłyby dostać się w niepowołane ręce

– są zaprojektowane tak, aby były solidne, więc mniej podatne na ewentualne zniszczenia

– jest mniej prawdopodobne, że zostaną zgubione lub skradzione, ponieważ nie pracują poza miejscem pracy

Powód 3 – Jakość połączeń i telefonów

Nawiązywanie i odbieranie połączeń głosowych jest nadal podstawowym zastosowaniem urządzeń komunikacji mobilnej w budynkach. Przerwane lub przerywane rozmowy telefoniczne mogą powodować frustrację pracowników, klientów lub pacjentów. Utrzymanie odpowiedniej jakości głosu i niezawodności ma kluczowe znaczenie. Jednym z największych wyzwań dla smartfonów w środowiskach pracy wewnątrz budynków jest zapewnienie akceptowalnej jakości głosu podczas korzystania z wewnątrzbudynkowej sieci Wi-Fi. Smartfony są przeznaczone przede wszystkim do połączeń głosowych i danych w sieci komórkowej. Większość smartfonów obsługuje funkcję Wi-Fi, ale ta obsługa jest zoptymalizowana pod kątem danych, a nie głosu. Głos ma bardzo niską tolerancję na błędy sieci i opóźnienia. Przerwy wynoszące zaledwie kilkaset milisekund pogarszają jakość głosu.

Specjalnie zbudowane telefony Wi-Fi lub DECT są zaprojektowane tak, aby zapewniać ciągłe, niezawodne połączenie, gdy użytkownik porusza się po terenie obiektu.

Powód 4 – Produktywność użytkownika

Prywatne korzystanie z urządzeń mobilnych w pracy może powodować niekorzystne sytuacje. Pielęgniarki, pracownicy sklepów detalicznych i pracownicy produkcyjni są bardziej narażeni na rozproszenie uwagi, jeśli używają osobistych smartfonów w pracy. Może odwracać to ich uwagę od wykonywanego zadania jednocześnie zmniejszając ogólną produktywność. Wiadomości tekstowe, media społecznościowe i rozmowy osobiste nie mogą być „wyłączone” ani rozdzielone. Wrażliwe dane to kolejny problem ze smartfonami. Na przykład w służbie zdrowia funkcje smartfonów mogą potencjalnie pozwolić na naruszenie prywatności pacjentów poprzez udostępnianie zdjęć lub tekstów.

Powód 5 – wskaźnik TCO

Badając koszty wdrożenia smartfonów w organizacji, kierownictwo powinno przyjrzeć się kilku „ukrytym” obszarom kosztów. Mogą one obejmować brak trwałości, możliwość kradzieży, wymagania dotyczące wsparcia i akcesoria wymagane do tego, aby telefon klasy konsumenckiej nadawał się do użytku biznesowego. Organizacje muszą patrzeć na całkowity koszt posiadania smartfona przez cały okres jego użytkowania, a nie tylko na początkowy koszt zakupu.

Smartfony konsumenckie mają zwykle krótkie cykle życia, często mierzone w miesiącach, zanim pojawi się nowa, „ulepszona” wersja. Często są to drobne zmiany, które nie mają wpływu na poprawę produktywności pracowników. Wymiana podobnych telefonów może być niemożliwa, jeśli starsze wersje zostały wycofane. Nowsze wersje urządzeń mogą mieć inne rozmiary lub wykorzystywać inne akcesoria, co wymaga dodatkowych nieplanowanych inwestycji.

Wiele smartfonów stworzyło własny ekosystem dodatków na rynku wtórnym, dzięki którym telefon można w dużym stopniu dostosować do określonych zastosowań i środowisk. Mogą one dodać kluczowe funkcje, takie jak przemysłowe czytniki kodów kreskowych lub czytniki kart magnetycznych. Ale wiele z tych dodatków może stać się przestarzałe przez prostą zmianę wymiarów fizycznych lub portu złącza telefonu.

Podsumowanie

W miarę jak smartfony wkraczają do miejsc pracy, staje się coraz bardziej jasne, że nie zawsze są one właściwym wyborem dla wyspecjalizowanych potrzeb pracowników mobilnych w budynkach, pracujących w branżach takich jak opieka zdrowotna, handel detaliczny i produkcja.

W przypadku firm, które mają duży odsetek pracowników mobilnych i korzystają z bezprzewodowej sieci wewnątrz budynków, korzyści płynące z urządzeń specjalnie zaprojektowanych z łatwością przewyższają kruchość smartfonów, które charakteryzują się słabą jakością połączeń w wewnętrznych sieciach bezprzewodowych, wysokim TCO oraz słabą wydajnością baterii, które wpływają na ogólną produktywność pracowników.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tych solidnych telefonach dostosowanych do trudnych warunków otoczenia zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Zapraszamy do kontaktu z nami

Kontakt z doradcą

EN